Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Základní školy a Mateřské školy Žďárky
"SVĚT KOLEM NÁS – SVĚT VE MNĚ“
Základní údaje o škole:
Adresa: Žďárky 94
549 37 Žďárky
IZO: 107583984
IČ: 70992568
Právní forma: příspěvková organizace s právní subjektivitou
Jméno ředitele: Mgr. Milena Štelzigová
Kontakty: řed. školy: 491 483 359
Mobil:776 363 534
Školní jídelna:776 019 318
E-mail:zs.zdarky@tiscali.cz
www. zszdarky.cz
Zpracovatel ŠVP: Andrea Vrabcová - ved. učitelka
Zřizovatel: Obec Žďárky
Č.j.: 58/2019
Platnost dokumentu: od 1. 9. 2019
Projednáno ped. radou dne: 30. 8. 2019
Obsah
1. Charakteristika školy. 3
2. Charakteristika vzdělávacího programu. 4
2.1. Respektujeme životní režim dítěte. 4
2.2. Rozvíjení komunikace a spolupráce. 4
2.3. Zásady podpory zdraví v mateřské škole. 5
2.4. Metody a formy vzdělávání 8
2.5. Specifika, formy a metody práce. 8
2.6. Program práce školy. 9
2.7. Filosofie výchovného vzdělávacího programu. 13
3. Podmínky vzdělávání 16
3.1. Věcné podmínky. 16
3.2. Denní program MŠ. 17
3.3. Řízení MŠ. 18
3.4. Personální zajištění 19
3.5. Spolupráce s rodiči 20
3.6. Podmínky hygienické. 20
3.7. Podmínky sociální 21
4. Organizace vzdělávání v MŠ. 21
4.1. Denní režim: 21
4.2. Týdenní rozvrh učitelek ve třídě. 22
4.3. Provozní řád Mateřské školy. 22
4.3.1. Práva a povinnosti pracovníků školy. 23
4.3.2. Přijímaní dětí do MŠ. 23
5. Vzdělávací obsah. 24
5.1. Integrované bloky a témata. 25
6. Evaluace. 39
7. Závěr 41
Přílohy. 42
1.Charakteristika školy
Činnost MŠ ve Žďárkách byla zahájena 5. 9. 1955 v budově č.p. 137 Národní školy. MŠ navštěvovalo 20 dětí. V roce 1977 byla MŠ rozšířena o budovu č.p. 94, kterou zrekonstruovalo JZD Nástup. Počet dětí stoupl na 50. 1.září 1996 došlo k celkové rekonstrukci č.p. 94 (izolace budovy, rozšíření o půdní prostory). Od této doby je MŠ pouze jednotřídní s kapacitou 28 dětí. Další úpravy proběhly v roce 2015. Byla vyměněna střecha, zateplena budova a rozšířeny půdní prostory. Venkovní vstupní prostor byl zastřešen pergolou. V průběhu prázdnin 2017 proběhly další úpravy a to ve výdejně jídla, nová jídelna a nová sociální zařízení.
Budova MŠ se nachází v pěkném zdravém prostředí, které je součástí CHKO Broumovsko.
MŠ je součástí organizace slučující ZŠ a MŠ. Obě instituce spolu úzce spolupracují a sídlí v těsné blízkosti. Toto je výhodou zvláště pro budoucí žáky
1. ročníku, kteří budovu i pedagogický personál ZŠ znají ještě dříve, než nastoupí do 1. třídy.
V MŠ pracujeme podle nového Rámcového programu předškolního vzdělávání, nabízíme kvalitní péči o všechny děti naší školy (zájmové aktivity, výuka angličtiny hrou, hra na zobcovou flétnu, sportovní a kulturní akce, akce pro rodiče a veřejnost, výlety do okolí). Ve vzdělávání dětí upřednostňujeme rozvíjení smyslového vnímání jako základu veškerého přirozeného poznávání. Denně se věnujeme rozvíjení a nápravě výslovnosti – zařazování jazykových chvilek, rozvíjení komunikativních dovedností dětí a individuálně pracujeme s dvouletými dětmi.
Do MŠ jsou přijímány děti od 2 let do 6-ti let a jsou vedeny dvěma kvalifikovanými a zkušenými pracovnicemi s pedagogickým vzděláním.
2.Charakteristika vzdělávacího programu
2.1.Respektujeme životní režim dítěte
Flexibilní denní řád umožňuje přizpůsobovat činnosti dětí v průběhu dne
jejich potřebám a aktuální situaci.
Respektujeme individuální tempo dětí (nabídka činností pro rychlejší dítě, dokončení činnosti).
Sledujeme citové projevy dětí.
Dodržujeme společně stanovená pravidla.
Dítě má možnost volby zúčastnit se nebo nezúčastnit nabízených aktivit.
Každé dítě má rovnocenné postavení.
Kontakty s ostatními dětmi mají charakter spolupráce se snahou o dohodu, kompromis.
Je zajištěna potřeba relaxace během dne, potřeba různě dlouhého spánku.
Nabízíme rovněž adaptační režim pro nové děti.
2.2.Rozvíjení komunikace a spolupráce.
Naplňování tohoto principu se projevuje v přátelských vztazích mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a dospělými.
Nasloucháme dětem, učíme je vyjadřovat svůj názor a vyslechnout názor druhých.
Vzájemně se na sebe obracíme s důvěrou, se žádostí o pomoc či radu.
Děti i učitelky dodržují pravidla - respektovat mluvčího, neskákat do řeči.
Konflikty řešíme konstruktivně.
Dodržujeme společenská pravidla – slušnost zdvořilost v řeči (poprosit, poděkovat).
Dbáme na hygienu hlasu, nepřekřikujeme se.
Děti i učitelky si přirozeně vzájemně pomáhají.
2.3.Zásady podpory zdraví v mateřské škole
Motto: “Především my musíme být dítěti příkladem a pravidla, která chceme uplatňovat, musíme dodržovat.“
Uvědomujeme si, že svým zdravým životním stylem a chováním podporující zdraví působí učitelka jako vzor nejen pro děti, ale i pro rodiče.
Chová se pravdivě a kontroluje své projevy.
Vystupuje za každé situace emfaticky.
Dodržuje dané sliby, umí přiznat omyl, neznalost, chybu.
Používá prostředky pozitivní motivace.
Spoluvytváří tradice, rituály třídy, školy.
Šíří kolem sebe atmosféru pohody, veselí, důvěry, vzájemné úcty a dobré nálady.
Věkově smíšené třídy
Umožňují učitelce:
Výběr činností podle schopností dětí, ne jejich věku.
Spolupráci mladších a starších dětí.
Akceptovat, že děti jsou si navzájem nejpřirozenějšími učiteli, předávají si zkušenosti a dovednosti.
Respektovat individuální tempo dětí, jejich individuální zvláštnosti.
Soustředíme se na práci s dvouletými dětmi.
Rytmický řád života a dne
Má na zřeteli přiměřenou dobu pobytu dítěte v MŠ.
Nabízí přiměřené množství aktivit, spontánního pohybu, odpočinku v souladu s uspokojováním fyziologických a emocionálních potřeb dítěte a jeho biorytmu.
Volí optimální sladění života dítěte v rodině a mateřské škole.
Je samostatně zpracován a zveřejněn pro rodiče.
Tělesná pohoda a volný pohyb
Motto: „Pohyb je nejpřirozenější potřebou dítěte.“
Dbáme na pravidelné střídání činností a odpočinku, dostatečnou délku a pravidelnost spánku, umožníme častější odpočinek dvouletým dětem.
Zařazujeme individuální kompenzační cvičení – zdravotní, relaxační, dechová, psychomotorická a jógová cvičení.
Rozvíjíme hrubou i jemnou motoriku.
Přiměřeně se oblékáme, větráme, otužujeme se.
Pravidelně pobýváme venku (denně), téměř za každého počasí.
Dbáme na vyhovující materiální vybavení, požadované osvětlení a akustické podmínky v herně.
Zajišťujeme bezpečnost při veškerých aktivitách, používáme hračky přiměřeně věku (dle návodu na hračkách).
Zaměřujeme se na správné držení těla.
Snažíme se předcházet nemocem a úrazům.
Zdravá výživa
Stolovat v klidné, pohodové atmosféře, chovat se u stolu kulturně, při jídle mluvit tiše.
Zajistit dostatek tekutin po celý den, možnost pít kdykoliv, využívat přesnídávky dle potřeb dvouletých dětí.
Učit starší děti správně používat příbor.
Motivovat děti, aby ochutnaly i jídlo, které neznají, nemají rády.
Spolupracovat s rodinou při vytváření a upevňování zdravých výživových a stravovacích návyků, vést děti k alternativním způsobům výživy.
Spolupracovat se školní jídelnou - hygiena stravování.
Spontánní hra
Hra rozvíjí všechny schopnosti dítěte předškolního věku a je nenahraditelnou činností pro toto období.
Snažíme se o dostatečné vybavení funkčními, podnětnými a estetickými pomůckami a hračkami. Všechny hračky a pomůcky mají děti na dohled a dosah.
Navozujeme situace, které podnítí a rozvinou hru.
Nezasahujeme dětem do hry, jsme pozorovatelem a rádcem.
Dáváme dostatek prostoru k dokončení hry, k uchování produktů hry.
Pravidla dohodnutá mezi dětmi a učitelkou dávají smysl a jsou všemi dodržována.
Podnětné věcné prostředí
Umožnit dětem, aby se na něm podílely – výzdoba dětskými výtvory, udržování pořádku, šetrný přístup k hračkám a vybavení.
Respektovat tzv. pracovní tvořivý nepořádek.
Udržovat vnitřní i vnější prostředí v čistotě.
Využívat podnětné prostředí hřiště a tělocvičny.
Bezpečné sociální prostředí
Kvalitní sociální klima je podmínkou zdaru veškerých aktivit mateřské školy podporující zdraví.
Snažíme se o vytváření kvalitních mezilidských vztahů, ovzduší důvěry, klidu a spolupráce, s prostorem pro toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou podporu, pochvalu a empatii.
Spolu s dítětem hledáme řešení situací tak, aby si uvědomilo a pocítilo následky svého chování k ostatním.
Participiální a týmové řízení
Včasné řešení problémů a konfliktů.
Pedagogické pracovnice se podílejí na tvorbě ŠVP, plní zadané úkoly a vyhodnocují projekt podle evaluačního plánu.
Zpětná vazba – zúčastňují se vzdělávacích akcí a využívají nové poznatky v praxi.
Partnerské vztahy s rodiči
Motto: „Dětství je krásné a tajemné. Dětem by měli být podobni všichni dospělí.“
Snažit se o zapojení rodičovské veřejnosti do akcí školy.
Poskytovat informace rodičům o pokrocích ve vývoji a vzdělávání dítěte.
Nabídnout odbornou literaturu, přednášku, pomoc.
Informovat rodiče o programu podpory zdraví, o záměrech MŠ, umožnit spolupodílet se na řešení problémů, na tvorbě dokumentů.
Upozornit na problémy dětí se školní zralostí a zprostředkovat jim odborné vyšetření dítěte.
Setkávat se s rodiči a dětmi v MŠ – informační schůzky, předvánoční posezení, tvořivé odpoledne, loučení s předškoláky.
Po dohodě s rodiči umožnit individuální příchod do MŠ.
Spolupráce MŠ a ZŠ
Přechod dětí do ZŠ probíhá bez stresu a adaptačních problémů, protože děti toto prostředí znají, navštěvují společné akce, školní družinu i 1. třídu.
Spolupodílíme se na přípravě zápisu do 1. třídy, předáváme si zkušenosti.
Společně se vzděláváme.
Začlenění MŠ do života obce
Respektujeme obec jako zřizovatele.
Zúčastňujeme se kulturních akcí v obci, s dětmi připravujeme programy na tyto akce.
Nebráníme se otevřené a vstřícné komunikaci při zajišťování plynulého provozu školy a řešení různých problémů.
2.4.Metody a formy vzdělávání
Hlavní podstatou vzdělávání je prožitkové a kooperativní učení hrou a činností, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte. Dále propojuje i učení situační a sociální, založené na principu nápodoby a chápání životních přirozených souvislostí. Snaží se o vyváženost spontánních a didaktických cílených aktivit a motivaci k nim.
Didaktický styl je založen na principu vzdělávací nabídky, na individuální volbě a aktivní účasti dítěte. Uplatňuje integrovaný přístup na základě tvorby integrovaných bloků. Nabízí vzdělávací obsah v přirozených souvislostech a vazbách. Pedagogický sbor musí všemi smysly vnímat a sledovat rozdíly v dovednostech a zvláštních zájmech, které se projevují u dětí téhož věku.
2.5.Specifika, formy a metody práce
Jsme kolektiv, který si vychází vstříc a snaží se řešit veškeré situace, které nastanou tak, aby se děti cítily vzájemně respektované a uznávané. Podporujeme a rozvíjíme slovní projev dětí, aby se uměly vzájemně dohodnout, říct si co se jim nelíbí a proč. Chtěly bychom vytvořit třídu dětí, které si budou vycházet vstříc a jsou kamarádské. Myslíme si, že je to nejdůležitější krok pro vstup do společnosti – umět se domluvit, zařídit si, co člověk potřebuje, otevřeně si umět promluvit a říci co má na srdci.
Máme vytvořená pravidla, která děti respektují.
pozdravit, rozloučit se
ukládat hračky na své místo
neběhat ve třídě (jen v tělocvičně a venku)
poprosit, poděkovat
rozvíjet trpělivost – při hraní a tvořivých aktivitách…
úklid svého pracovního místa, v šatně, v jídelně, v ložnici
rozvíjíme ohleduplnost mezi sebou
Náš program, který jsme nazvali „Svět kolem nás – svět ve mně“, buduje základy osobnosti dítěte tak, aby bylo schopné samostatně myslet, svobodně se rozhodovat, společensky, duševně a fyzicky se vyvíjet – to vše v souladu s jeho schopnostmi a možnostmi. Tento program je koncipován tak, aby vyhovoval individuálním potřebám a kulturním tradicím této země.
Jsou to:
důraz na individuální přístup ke každému dítěti
důraz na samostatné rozhodování, přijímání odpovědnosti za ně
důraz na rozvíjení schopností, znalostí a dovedností dětí prostřednictví plánované činnosti, center aktivit a pozorování
důraz na účast rodiny
2.6.Program práce školy
při práci vycházet z podkladů TVP s názvem – „Svět kolem nás -svět ve mně“ –
„ROK S MOUDROU SOVOU ŠALAMOUNEM“
zkvalitnit vztahy mezi dětmi
zaměřit se na kvalitní přípravu dětí pro vstup do základní školy
upevnit základy společenského chování
zdokonalovat pracovní návyky
rozvíjet zdatnost a vytrvalost
prohlubovat kladný vztah k přírodě, ke zvířatům, k rodnému kraji
rozvíjet sociální gramotnost, komunikativní dovednosti
zaměření na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy…)
seznámení s elementárními číselnými a matematickými pojmy (číselná řada, číslice, geometrické tvary…)
Integrace dětí se speciálními potřebami
děti s logopedickou péčí – preventivně během činností, při individuálních obtížích s řečí doporučujeme návštěvu odborného logopeda
děti s odloženou školní docházkou – individuálně pracujeme s dítětem, jedná se především o rozvoj hrubé motoriky a grafomotoriky, smyslové hry apod. dle indicie požadavků dítěte na základě vyjádření PPP
Práce s předškolními dětmi a dětmi OŠD
pracujeme individuálně, především na rozvoji grafomotoriky – používáme pracovní listy
dáváme k nahlédnutí rodičům, aby měli přehled o pokroku dítěte
Individuální přístup k dětem
vzhledem k tomu, že máme ve třídě i malé dětí a to i dvouleté je nutné činnosti členit dle náročnosti
klademe důraz na pomoc učitelek
při plánování přihlížíme k věku dítěte, děti nepřetěžujeme, poskytujeme jim dostatek odreagování
u starších dětí klademe důraz na vzájemnou pomoc kamarádů
Péče o samostatnost a zodpovědnost za svěřený úkol
učíme děti přijmout jednoduchý úkol a zodpovědnosti za něj
děti se učí vzájemné pomoci a spolupráci, nestydět se požádat o pomoc
Spolupráce s PPP
učitelka se účastní společných setkání s pracovníky PPP, konzultujeme práci s dětmi s individuálními potřebami, v případě nutnosti doporučujeme návštěvu a spolupráci s PPP
Spolupráce se ZŠ
obě instituce spolu úzce spolupracují, jelikož sídlí v těsné blízkosti
navštěvujeme pravidelně s předškoláky 1. třídu při hodině
účastníme se akcí pořádaných školou a naopak školáci se účastní akcí pořádaných mateřskou školou
divadla, koncerty, výstavy…
děti se tak mají možnost seznámit s prostředím, pedagogy i s dětmi, což slouží k lepší adaptaci budoucích žáků první třídy
Spolupráce s rodiči
O mateřskou školu je z řad rodičů velký zájem a to nejen ze Žďárek, ale i z Vysoké Srbské. To je zavazující pro celý kolektiv mateřské školy. Rodiče se z důvěrou obrací na paní učitelky.
Pedagogové umožňují rodičům přístup ke svým dětem ve třídě a šanci podílet se na činnosti s nimi. Nabízí rodičům možnost spoluvytvářet program školy, pomoc při zlepšování prostředí školy. Podporují rodinnou výchovu, pomáhají rodičům v péči o dítě, poskytují jim poradenský servis v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí.
Rodiče se mohou účastnit společných činností se svým dítětem podle plánu akcí připraveného vždy na celý rok.
Společné akce:
první společná schůzka rodičů s pedagogickými pracovníky
podzimní tvoření
Svato-Martinská slavnost s průvodem
adventní tvoření
přivítání adventu u rozsvěcení stromu u OU
vánoční besídka pro rodiče společně se ZŠ
závody na pekáčích – společně s tatínky
velikonoční tvoření
oslava ke Dni matek
společný výlet
šipkovaná – hledání pokladu
ukončení školního roku – „loučení se školáky“
zahradní slavnost
Rodičům je rovněž umožněno docházet s dítětem do MŠ před pravidelnou docházkou v rámci adaptace dítěte na mateřskou školu.
O běžných záležitostech v MŠ jsou rodiče informováni na nástěnkách.
Dílčí projekty a doplňkové činnosti:
Výlety :
výpravy do podzimní, jarní a letní přírody
výlet do Dolů
nadílka pro lesní zvířátka
výlet na Vysokou Srbskou
výlet na Mokřiny
výlet vlakem
Samostatné projekty
podzimní, zimní a jarní tajemství
pečení štrůdlu
podzimní výstava darů naší zahrádky
dýňování
drakiáda
pečení martinských rohlíčků
martinská slavnost, výroba lucerniček
návštěva čerta a Mikuláše
vánoční zdobení
adventní zpívání
tříkrálové koledování
zimní olympijské hry
karnevalový rej
vítání jara, vynášení Moreny
otvírání studánek
velikonoční tvoření
týden plný her
náš svátek
loučení
spaní v MŠ
Různé – foto
divadla v MŠ, ZŠ
návštěva divadel (Hronov)
účast na podzimní výstavě ve Žďárkách
pálení čarodějnic
předplavecký výcvik
Muzikohrátky – pí. Píšová
návštěva Policie v MŠ
návštěva zdrav. sestry pí. Urbanové
Exkurze – do knihovny, obchodu, truhlářství, ke kováři, včelařství (p. Bartoň)
Spolupráce s časopisem „Žďárecký zpravodaj“.
Informace o MŠ spolu s fotografiemi na stránkách školy.
2.7.Filosofie výchovného vzdělávacího programu
Motto: " Žijeme zdravě, vyrovnaně. Přemýšlíme, vyrážíme do světa, rádi se pohybujeme, vážíme si přírody a chráníme ji. Malujeme, kreslíme, zpíváme, hrajeme si, pracujeme, pomáháme ostatním - nikdy nejsme sami. Nezapomeneme nikdy na to, co jsme se naučili v mateřské škole."
Naším posláním je dovést každého z dětí k maximálnímu rozvoji fyzické, psychické a sociální samostatnosti, naučit je základním schopnostem a dovednostem, důležitým pro jeho další život, rozvoj a vzdělávání.
Cílem k naplnění tohoto poslaní je pro nás vypěstovat u dětí přirozenou potřebu zdravého způsobu života a učinit co nejvíce pro podporu jejich zdraví. Neboť zdraví = kvalitní život.
V každodenní práci s dětmi se řídíme filosofií programu podpory zdraví v mateřské škole a jako prioritu jsme si vytvořili „desatero cesty ke zdraví“.
Priorita – desatero cesty ke zdraví - obsah
1. Pohoda a úsměv
Na naší MŠ by měla jednoznačně zavládnout pohoda a úsměv. Všichni by se měli do zaměstnání těšit. Pohoda zaměstnanců se přenáší na děti.
2. Každý je jiný
Snažíme se vycházet vstříc individuálním potřebám dětí – především ve volnějších místech dne (hravých aktivitách, pobytu venku, odpoledních činnostech).
3. Zdraví je přednější
Formou hry se děti seznamují s fungováním lidského těla, neopomíjejí prevenci běžných onemocnění, úrazů a zbytečných poranění. Cíleně se zaměřujeme na správné držení těla, relaxaci a dechová cvičení – jóga.
4. Hýbu se, tedy žiji
Dětem umožňujeme dostatek pohybu řízeného i spontánního – v hravých činnostech si děti půjčují sportovní potřeby pro interiér – padák, tunel, švihadla, akupresurní pomůcky. Před svačinou zařazujeme každý den pohybovou chvilku – cvičení jógy, psychomotorické hry, pohybové hry. Každodenní pobyt venku dává dětem volnost v pohybu a výběr her. Protažení zařazujeme i po odpoledním odpočinku.
5. Hra je poznání i zábava
Nabízíme dětem dostatečný časový prostor v průběhu hravých aktivit, pobytu venku i odpoledních činnostech. Respektujeme právo dítěte na výběr hry a hračky, volbu kamarádů ke hře, umožňujeme jim maximálně hru dokončit.
6. Jídlo je lékem
Nabídka v jídelníčku je dostatečně pestrá, s obsahem ovoce i zeleniny. Podle možností zásobování podáváme dětem také celozrnné pečivo, a různé produkty racionální výživy. Samozřejmostí je pitný režim – osvědčilo se nám podávání různých sirupů, bylinkových čajů….
7. Radost z poznání světa
Cesta za poznáním vede přes prožitky dětí. Samy poznávají souvislosti, na základě vlastních zkušeností vytvářejí svoje postoje. Posloucháme, co nám děti sdělují, bereme je vážně. Společně hledáme správná řešení a závěry. Důležité je podnětné prostředí MŠ.
8. Rodiče a děti patří k sobě
Nejen děti, ale i rodiče a prarodiče denně mateřskou školu navštěvují. Informujeme je o dění v mateřské školce, kulturních akcí, spolupracujeme při společných oslavách, umožňujeme pobyt s dítětem při adaptaci na nové prostředí, nebo vyskytnou-li se problémy. Názory rodičů a jejich náměty jsou pro nás důležité.
9. Zdraví zaměstnanci
Všichni zaměstnanci se spolupodílejí na tvorbě ŠVP, zapojují se do společných aktivit a akcí. Snažíme se v osobním životě dodržovat zásady zdravého životního stylu a být tak po všech stránkách příkladem pro děti.
10. Otevřená MŠ
Za dveřmi MŠ pro nás svět nekončí. Nezbytná je dobrá spolupráce s vedením školy a zřizovatelem. Drobné potíže se snažíme řešit osobním jednáním. Nezapomínáme na dárky a přání k různým svátkům i důležitým partnerům v obci tj. ŽŠ, OÚ, prodejna, pošta, knihovna, …..
3.Podmínky vzdělávání
Provoz mateřské školy začíná v 6:30 h a končí v 15:30 h. Denní program je dostatečně pružný, umožňujeme reagovat na individuální možnosti dětí a jejich potřeby. Do denního programu pravidelně zařazujeme zdravotně preventivní pohybové aktivity. Pedagogové se plně věnují dětem a jejich vzdělávání. Děti zde nacházejí potřebné zázemí, klid, bezpečí a soukromí. Poměr spontánních a řízených činností je vyvážený a to včetně aktivit, které MŠ organizuje nad rámec běžného programu. Děti mají dostatek prostoru i času pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní později pokračovat. Veškeré aktivity organizujeme tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, aby se zapojily do činností a pracovaly svým tempem. Dbáme na soukromí dítěte, v případě potřeby mají možnost se uchýlit do klidného koutku. Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje jejich možnosti. Při uskutečňování činností vytváříme vhodné materiální podmínky.
3.1.Věcné podmínky
Vnitřní prostory
1 velká herna: kapacita do 28 dětí
1 malá herna: kapacita do 15 dětí
1 ložnice: kapacita do 28 dětí
1 dětská šatna pro odkládání oděvu a obuvi
1 oddělená šatna pro provozní zaměstnance
1 jídelna pro 28 stravovaných dětí odpovídající náročným hygienickým předpisům a respektující věkovou zvláštnost stravovaných
1 kuchyňka – výdejna
oddělené sociální zařízení pro děti a zaměstnance (WC, umývárna), nočníky-budou umývány a dezinfikovány
podkrovní půdní prostor
Venkovní prostory
zahrádka - travnatá plocha, dřevěný altán, pískoviště kryté slunečníkem, houpačka, dřevěné průlezky, trampolína
Závěr: Některé materiální vybavení školy je zastaralé a je nutná jeho postupná výměna se zaměřením na vybudování hracích a pracovních koutků a obnovu zařízení školní zahrady.
3.2.Denní program MŠ
Provozní doba od 6:30 h do 15:30 h. Po individuální dohodě s rodiči je možnost docházku upravit.
Činnosti a pobyt venku: spontánní hra, činnosti řízené pedagogem, pohybové aktivity se v průběhu dne v různém sledu střídají v herně či při pobytu venku a na školní zahradě.
Po svačině se děti rozdělují do dvou skupin - pracují odděleně (velká herna - mladší děti, malá herna - větší děti). Školní zahrada má jedno pískoviště, kde je pravidelně vyměňován písek a travnatá plocha je udržována školnicí. Je využívána celoročně v dopoledních hodinách pro pohybové aktivity, řízené oběma učitelkami. Odpoledne je využita dle sezóny. Bezpečnost dětí do počtu 20 zajišťuje 1 učitelka, při počtu nad 20 dětí – 2 učitelky (za nepřítomnosti jedné učitelky se do procesu zapojuje školnice).
Odpočinek: odpolední klid, relaxační činnosti (stálou ložnici využívají děti dle individuálních potřeb pro poslech, odpočinek, spánek), náhradní relaxační činnosti probíhají pod vedením učitelky v malé herně. U mladších dětí provádí stlaní lůžkovin školnice, u starších dětí provádí kontrolu učitelka.
Stravování: školní kuchyně je umístěna v budově ZŠ, jídlo se převáží ve várnicích a je vydáváno ve výdejně školnicí (v době výdeje pracuje jako pomocná síla ve školní jídelně). Podávání ranní svačiny, oběda, odpolední svačiny probíhá v časovém odstupu 3 hodin. Systém obsluhy - u starších dětí samoobslužný, u mladších dětí příbory rozdává školnice. Při vydávání jednotlivých jídel zajišťuje dozor a bezpečnost spolu s učitelkou i školnice.
Rozdávání obědů: polévku nalévá školnice za nepřítomnosti dětí u stolku, teprve potom děti usedají pod dohledem učitelky. Druhé jídlo je vydáváno školnicí.
Pitný režim: školnice doplňuje nádobu s pitím. Systém rozlévání u starších dětí - samoobslužný, u mladších dětí - asistuje učitelka. Druhy nápojů - sirupy, voda, minerální vody, ovocné čaje (teplé, studené). Nádoby s pitím jsou umístěny i v herně, nápoje jsou dětem během dne nabízeny. Děti mají své hrníčky. Tyto zásady se dodržují i při pobytu na školní zahradě (sezónně).
Otužování: vzduchem tj. dostatečné větrání dle aktuální potřeby, učitelky dbají na přiměřené oblékání dětí dle jejich aktuálního zdravotního stavu, individuálních potřeb, vzhledem k prostředí a činnostem.
Závěr: Rozšířit nabídku vhodných pomůcek pro pohybové aktivity dětí ve třídě a na zahradě s přihlédnutím k bezpečnosti dětí (tříkolky a odrážedla), možnost otužování i na školní zahradě.
3.3.Řízení MŠ
Mateřskou školu řídí ředitelka ZŠ Mgr. Milena Štelzigová, která přenesla dílčí kompetence na ved. učitelku Andreu Vrabcovou. Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny. Vedoucí učitelka je pověřena řízením a zodpovídá za provoz a plynulý chod MŠ. Zaměstnanci jsou pozitivně motivováni a je podporována jejich kreativita. Pedagogický sbor pracuje jako tým a dobře spolupracuje s rodiči. Plánování práce a chodu MŠ je na dobré úrovni, pedagogové aktivně pracují na tvorbě týdenní vzdělávací nabídky v souladu s Třídním vzdělávacím programem.
MŠ spolupracuje se všemi orgány státní správy, místní správy a se ZŠ.
Závěr: Nadále rozvíjet spolupráci školy se zájmovými organizacemi v obci, účastnit se podle potřeby jejich akcí a prezentovat tak školu navenek.
3.4.Personální zajištění
plně kvalifikovaný pedagogický sbor
odborně kvalifikovaná provozní zaměstnankyně
Pracovníci školy:
vedoucí učitelka: Andrea Vrabcová
Pedagogická fakulta na UK v Praze – Učitelství pro MŠ
Vyšší odborná škola pedagogická – Litomyšl
týdenní úvazek 26 hodin přímé výchovné práce s dětmi
učitelka: Lenka Světlíková
Univerzita Palackého – Pdf. – Vychovatelství,
Učitelství pro MŠ v rámci celoživotního vzdělávání
týdenní úvazek 31 hodin přímé výchovné práce s dětmi
školnice: Iva Turinská
školnice a uklízečka MŠ, pomocná síla ve školní kuchyni
Služby pedagogů jsou organizovány tak, aby byla zajištěna dětem optimální pedagogická péče a to při všech činnostech. Při určitých činnostech během dne pracují obě učitelky společně.
Pedagogové jednají, chovají se a pracují profesionálním způsobem v souladu s pedag. pravidly a metodickými zásadami vzdělávání předškolních dětí.
Specializované služby, ke kterým není pedagog sám dostatečně kompetentní, jsou zajišťovány ve spolupráci s příslušnými odborníky (logopedie, ...).
Závěr: Protože přibývá stále více dětí s logopedickými vadami, je zájmem pedagogů využívat seminářů, týkajících se nápravy řeči a vzdělávat se více v tomto oboru, aby byla dětem i rodičům nabízena kvalitní péče.
3.5.Spolupráce s rodiči
O mateřskou školu je z řad rodičů velký zájem a to nejen ze Žďárek, ale i z Vysoké Srbské. To je zavazující pro celý kolektiv mateřské školy. Rodiče se z důvěrou obrací na paní učitelky.
Pedagogové umožňují rodičům přístup ke svým dětem ve třídě a šanci podílet se na činnosti s nimi. Nabízí rodičům možnost spoluvytvářet program školy, pomoc při zlepšování prostředí školy. Podporují rodinnou výchovu a poskytují jim poradenský servis v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí.
Rodiče se mohou účastnit společných činností se svým dítětem podle plánu akcí připraveného vždy na celý rok.
Závěr: Rodiče se snaží podle svých možností se školou spolupracovat. Rádi bychom v započatém trendu spolupráce pokračovali i nadále. Prostor pro prohloubení spolupráce je v účasti rodičů na plánování vzdělávací nabídky a v užší spolupráci při přípravě předškoláků na vstup do ZŠ.
3.6.Podmínky hygienické
flexibilní pravidelný denní řád umožňuje v průběhu dne přizpůsobit organizaci činností potřebám a aktuální situaci
dostatečně dlouhý pobyt venku (min. 2 hod)
zdravé prostředí učeben a ostatních prostorů školy dle platných norem a vyhlášek
výškově diferencovaný nábytek
vhodný stravovací a pitný režim dle platných norem a vyhlášek
spací aktivity jsou upraveny podle individuálních potřeb dětí
adaptační režim pro nově příchozí děti
3.7.Podmínky sociální
dodržování pravidel soužití dětí
rozvoj základních společenských návyků
rozvoj a vytváření citových vztahů, dodržování tradic a rituálů – průběžné cíle
rozvoj vzájemné tolerance, ohleduplnosti, zdvořilosti
rozvoj kamarádství a posilování vztahů v kolektivu dětí (dobré vztahy ve třídě)
prevence šikany
Závěr: Neustále se zamýšlet nad vhodnými způsoby pedagogického vedení, nad formami práce, analyzovat vzdělávací nabídku a využívat zpětné vazby při dalším plánování.
4.Organizace vzdělávání v MŠ
4.1.Denní režim:
Spontánní hry - uplatňované při příchodu do školy a v odpoledních hodinách – prostor pro individuální péči.
Řízené činnosti – pracovní činnosti během dopoledne, jazykové chvilky.
Pohybové aktivity – ve třídě během her a ranního cvičení, při pobytu venku (využití zahrady, blízkého hřiště, přírody), během celého dne jsou zařazovány pohybové chvilky.
Odpočinek, spánek – podle individuálních potřeb dítěte. Všechny činnosti jsou přizpůsobovány okolnostem a potřebám dětí.
4.2.Týdenní rozvrh učitelek ve třídě
MŠ Žďárky
Provozní doba: 6:30 – 15:30 hod.
Kapacita třídy: 28 dětí
Počet zapsaných dětí ve třídě: 26 dětí
Jména učitelek: Vrabcová Andrea, Světlíková Lenka
Rozvrh služeb učitelek: Vrabcová Andrea - ranní služba (sudý týden)
- odpolední služba (lichý týden)
Světlíková Lenka - ranní služba (lichý týden)
- odpolední služba (sudý týden)
Aktivity: – angličtina hrou
– flétničky
- cvičení v místní tělocvičně
4.3.Provozní řád Mateřské školy
Zřizovatel: Obec Žďárky IČ: 70992568
Vedoucí učitelka: Andrea Vrabcová
Typ zařízení: zařízení s celodenní péčí o děti předškolního věku
Kapacita: 28 dětí
1. Způsob nakládání s prádlem
Výměna ručníků: 1x týdně
lůžkovin: 1x za 3 týdny
pyžam: ve stejném cyklu, jako lůžkoviny
Použité prádlo je skladováno v samostatných látkových obalech (každé dítě má svůj obal), prádlo při výměně perou rodiče.
4.3.1.Práva a povinnosti pracovníků školy
Otevírání, uzamykání budovy:
ranní odemykání provádí učitelka v 6.20 h. Děti přichází od 6.30, učitelka přejímá
zodpovědnost za děti po osobním předání zástupcem dítěte do třídy. Přijímat a předávat dítě nezletilým či nepřímým zástupcům lze po uzavření písemné dohody, kterou rodiče s vedením školy uzavírají při nástupu do MŠ. Budovu uzamyká a kontroluje v 15.40 h sloužící učitelka (uzavřená okna, vodovodní kohoutky, WC, světla, varná konvice). Se systémem uložení klíčů jsou zaměstnankyně ústně seznámeny, seznam držitelů klíčů je založen u vedoucí učitelky MŠ.
Úrazy, nemoc:
učitelky sledují zdravotní stav dětí, v případě onemocnění dítěte či při úrazu informují rodiče. Zajistí první předlékařskou pomoc. Po domluvě přebírají péči o dítě rodiče. Učitelka, která byla svědkem úrazu, jej zapíše do Knihy úrazů. Při vážnějším zranění sepíše s rodiči ředitelka protokol o úrazu. I při lehčím zranění je učitelka povinna provést zápis do Knihy úrazů a podat informaci rodičům, věnovat celé záležitosti pozornost a být ohleduplná.
Předpisy, nařízení:
pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci věnují dětem individuální péči, berou ohled na výsledky lékařských vyšetření, na zprávy o šetření v PPP, na sdělení rodičů, na vliv a případné problémy rodinného prostředí, respektují důvěrnost informací.
Všichni zaměstnanci zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví při práci, protipožární předpisy. Ve škole je zákaz kouření, k vaření vody je povoleno používat pouze varnou konvici v kuchyňce.
4.3.2.Přijímaní dětí do MŠ
Do mateřské školy se přijímají děti zpravidla od tří let, výjimečně i mladší se souhlasem dětského lékaře. Zápis dětí do naší školy probíhá v měsíci dubnu v tom kalendářním roce, ve kterém následující školní rok začíná. Dítě do MŠ přijímá ředitelka školy na základě Žádosti o přijetí. Rodiče obdrží písemné Rozhodnutí o přijetí dítěte. Děti jsou přijímány podle určitých daných kritérií.
Viz: Kritéria pro přijímání dětí - Školní řád mateřské školy
Celková kapacita – 28 dětí.
5.Vzdělávací obsah
Soubor tematických celků z pěti základních vzdělávacích oblastí s přiřazenými kompetencemi a specifickými cíly.
ŠVP obsahuje 5 částí – podtémat. Časový rámec jednoho podtématu jsou 2 měsíce. Každé z podtémat představuje ucelenou, uspořádanou a postupně navazující řadu tematických celků, které vycházejí z přirozeného postoje vývoje života dítěte.
U jednotlivých podtémat jsou vymezeny specifické vzdělávací cíle, stanovené v pěti oblastech rámcového programu. U týdenních tematických celků si vytyčujeme i očekávané kompetence – dílčí nebo průběžné cíle. Týdenní plány zpětně hodnotíme.
Hlavní cíle předškolního vzdělávání
Obecně platné, jednoznačně dané RVP, které jsou dále rozpracovány v našem ŠVP
do specifických vzdělávacích cílů:
1. Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
2. Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Obsah předškolního vzdělávání
1. Dítě a jeho tělo
2. Dítě a jeho psychika
3. Dítě a ten druhý
4. Dítě a společnost
5. Dítě a svět
5.1.Integrované bloky a témata
BAREVNÝ PODZIM
Šalamoun nás vítá
Vzdělávací záměr:
Naučit děti vnímat a přijímat prostředí v mateřské škole, seznámit se se zaměstnanci mateřské školy, s novými kamarády a s pravidly vzájemného chování. Při respektování individuality dítěte naučit je i respektovat druhé.
Seznamovat děti se základními bezpečnostními návyky (vůči sobě i ostatním).
Seznamování dětí se živou přírodou, s jednoduchými pracovními činnostmi.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Zvládat jednoduchou sebeobsluhu, základní hygienické a zdravotně preventivní návyky a pracovní úkony (osobní hygiena, postarat se o sebe a své věci, umět stolovat, udržet po sobě pořádek,...). Učit se vnímat pomocí smyslů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč - Umět se domluvit, vést rozhovor. Naučit se rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy), porozumět jejich významu.
Poznávací schopnosti, myšlenkové operace*) – Poznat a pojmenovat, co mě obklopuje.
Sebepojetí, city, vůle – Naučit se odloučit od blízkých.
Dítě a ten druhý
Navazovat kontakty s dospělým, kterému je dítě svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním a respektovat ho; bez zábran se naučit komunikaci i s druhým dítětem. Naučit se dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla na třídě.
Dítě a společnost
Adaptovat se na život ve škole.
Začlenit se do třídy mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti.
Dítě a svět
Naučit se bezpečně orientovat v novém prostředí.
Vzdělávací činnosti:
adaptační režim pro nové děti
seznámení s mateřskou školou a jejími zaměstnanci
vycházky do okolí mateřské školy
vytvoření herních pravidel
komunitní a komunikativní kruhy
ochutnávka ovoce ze zahrádek, popř. výroba ovocných salátů, ohýnek – opékání jablek a brambor na místním hasičském pozemku
práce na školní zahradě (úklid na podzim)
Lesní duchové přicházejí
Vzdělávací záměr:
Seznamování dětí se živou a neživou přírodou.
Vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno. Porozumět slyšenému.
Poznávací schopnosti, myšlenkové operace*) – Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí. Soustředit se na činnost a udržet pozornost.
Sebepojetí, city, vůle – Soustředit se na činnost a její dokončení, prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.
Dítě a ten druhý
Uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat a respektovat je i u druhých; naučit se odmítnout nepříjemnou komunikaci.
Dítě a společnost
Uplatňovat návyky společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (poprosit, poděkovat, pozdravit, nechat druhého domluvit, ...). Naučit se domluvit na společném řešení.
Dítě a svět
Naučit se zvládat běžné činnosti a požadavky kladené na dítě, jednoduché praktické situace.
Vzdělávací činnosti:
oslava Dne zvířat (4. 10.)
vycházky do přírody (autentické pozorování změn)
Oslava Dne stromů (20. 10.)
využití knih o přírodě
sběr lesních plodů, návštěva lesa
„Podzimní tajemství“ - školní akce
svátek Dušiček, „Týden duchů“
ZDRAVÝ ŽIVOT
Pořád se něco děje
Vzdělávací záměr:
Seznamovat děti s přírodními vlivy, změnami a ději vzhledem k ročnímu období.
Naučit je poznávat lidské tělo a jeho části; dovést je k poznatku pochopení důvodu, proč si každý musí chránit svoje zdraví.
Mít povědomí o kulturním dění v okolí dítěte.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci. Naučit se pojmenovávat části těla a některé orgány, znát jejich funkci. Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí. Mít povědomí o významu zdravé výživy.
Dítě a psychika
Jazyk a řeč – Umět formulovat otázky, odpovídat, slovně reagovat. Učit se nová slova a aktivně je používat. Umět popsat situaci (skutečnou i podle obrázku).
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) – Učit dítě přemýšlet, vést jednoduché úvahy a umět to také vyjádřit.
Sebepojetí, city, vůle – Naučit se vyjadřovat svůj souhlas, či nesouhlas. Naučit se rozhodovat o svých činnostech. Respektovat předem vyjasněná a pochopená pravidla.
Dítě a ten druhý
Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, učit se řešit konflikt dohodou, přijímat a uzavírat kompromisy.
Dítě a společnost
Utvořit si základní dětskou představu o pravidlech chování a společenských normách, co je a není s nimi v souladu.
Dítě a svět
Uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může v okolí setkat, mít povědomí o tom, jak se chránit. Všímat si změn a dění v okolí.
Vzdělávací činnosti:
vycházky do přírody, pozorování, sběr přírodnin a podzimních plodin, sušení
pracovní odpoledne s rodiči z nasbíraných přírodnin
námětové hry (Na lékaře, Na kuchaře – co je zdravé?, ...), didaktické hry (pracovní listy, obrazový materiál, encyklopedie, ...)
oslava svátku sv. Martina (11. 11.)
beseda se zdravotní sestrou pí. Urbanovou
seznamování s Adventním časem (využití knih ze školní knihovny –Vánoční čtení, Advent, ...)
zpěv u rozsvěcení vánočního stromku u OÚ
Měsíc tajných přání
Vzdělávací záměr:
Posilovat a podporovat dětská přátelství a vztahy mezi ostatními (dítě-dítě, dítě-dospělý). Naučit děti myslet i na druhé (nejen na děti, ale i na zvířata ve volné přírodě).
Seznamovat děti s našimi kulturními tradicemi.
Učit děti různým druhům dorozumívání a vzájemného kontaktu (řeč, gesta, zvuky, písmena, čísla ...), sdělování (divadlo, knihy, ...).
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Učit se zachovávat správné držení těla. Koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou. Učit se zacházet s jednoduchými hudebními nástroji.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity ve vhodně formulovaných větách. Naučit se zpaměti krátké texty (písničky, říkanky,...).
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) – Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci. Vědomě užívat všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si.
Sebepojetí, city, vůle – Prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí, snažit se ovládat. Těšit se z hezkých a příjemných zážitků.
Dítě a ten druhý
Respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, ..., rozdělit si úkol; vnímat, co si druhý přeje, či potřebuje, vycházet mu vstříc.
Dítě a společnost
Chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek, ale i s ohledem na druhé. Porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých. Dodržovat pravidla her i jiných činností.
Dítě a svět
Mít povědomí o širším společenském, přírodním a kulturním prostředí i o jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a praktických ukázek.
Vzdělávací činnosti:
oslava svátku sv. Barbory (4. 12.)
mikulášská nadílka
vánoční besídka, popř. vánoční posezení s rodiči
vánoční divadlo
dárky pro zvířátka – péče o krmítka u MŠ (po celou zimu), krmení lesní zvěře (suché pečivo, nasbírané podzimní plody)
pečení cukroví
MÁME RÁDI ZIMU
Stopy zimního života
Vzdělávací záměr:
Učit děti lidovým zvykům (Tři králové).
Poznávání přírodních jevů a souvztažností (zamrzlá okna, sníh taje v teple, ...).
Seznamování dětí s prostorovými pojmy, elementárními matematickými souvislostmi.
Podporování u dětí zdravých životních návyků (např. sportovat jde i v zimě).
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Zvládat základní pohybové dovednosti v různém prostředí (pohyb na sněhu a ledu). Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku. Mít povědomí o významu aktivního pohybu. Naučit se zacházet se sportovním náčiním.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – Správně vyslovovat, ovládat tempo, intonaci a dech. Poznat některá písmena a číslice; poznat napsané své jméno.
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) – Vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si nového, změněného,... (skupenství vody). Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je používat. Chápat prostorové pojmy.
Sebepojetí, city, vůle – Ve známých a opakujících se situacích (kterým dítě rozumí) ovládat svoje city a přizpůsobovat své chování. Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, hudbou, výtvarně,...). Uvědomovat si své možnosti i limity.
Dítě a ten druhý
Naučit se spolupracovat s ostatními.
Dítě a společnost
Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik. Připomenutí pravidel chování a společenských norem (při hrách, soutěženích, ve vztahu k ostatním dětem,...).
Dítě a svět
Porozumět přirozenosti a samozřejmosti změn, přizpůsobovat se jim (změny kolem nás).
Vzdělávací činnosti:
procházky zimní přírodou, krmení lesní zvěře (nasbírané podzimní plody, suché pečivo,...)
pokusy se sněhem a ledem, pozorování různých skupenství vody
provozování zimních sportů a radovánek
návštěva ZŠ s předškoláky
„Zimní tajemství“ - školní akce
Umíme být někým jiným
Vzdělávací záměr:
Učit děti druhům zaměstnání a lidské práce, role (uplatnění) v lidské společnosti.
Učit děti rozlišovat různé druhy materiálů a jejich vlastnosti (kov, přírodní materiály, sklo, nerosty,...).
Naučit děti pochopit elementární časové pojmy a souvislosti.
Učit děti přijímat rozmanitost přírody, řád; pochopit její důležitost.
Seznamovat je s běžnými věcmi kolem nás.
Učit děti poznávat další druh zvířat – ptáky. Naproti tomu koho dalšího mohou najít na obloze (letadla, draky,...).
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou. Ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem. Naučit se zacházet s předměty denní potřeby.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – Utvářet jednoduché rýmy. Poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma, antonyma. Chápat slovní vtip a humor. Učit se nová slova. Aktivně je používat.
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) - Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno. Naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit. Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích. Chápat elementární časové pojmy.
Sebepojetí, city, vůle – Těšit se z hezkých a příjemných zážitků. Uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky. Umět zorganizovat hru.
Dítě a ten druhý
Porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad. Spolupracovat s ostatními.
Dítě a společnost
Vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zpěv, hra na jednoduché nástroje, vyjádření rytmu,...). Zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, předměty denní potřeby, s knížkami,...
Dítě a svět
Vnímat, že svět přírody i lidí má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý.
Vzdělávací činnosti:
didaktické hry, námětové hry na řemesla, třídění materiálů podle druhu – využití didaktických pomůcek
exkurze - „Kde pracují máma s tátou“ (popř. dospělí), návštěva truhlářství, obchodu, pošty
pohádky, básničky, písničky o ročních obdobích nebo měsících, popř. dnech v týdnu, ... - tato část se prolíná celým rokem
výroba masek – odpoledne s rodiči, maškarní rej
VŮNĚ JARA
Se Šalamounem do světa pohádek
Vzdělávací záměr:
Seznamovat děti se změnami na jaře.
Na příkladech z literatury učit děti pochopit lidské vlastnosti a dovednosti, přirozenou různost lidí a jejich chování.
Učit děti koho a co najdou v blízkosti vody a pod vodou.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí. Vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – Projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo. Sledovat vyprávění příběhu, pohádky.
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) - Řešit úkoly, problémy, a situace, myslet kreativně, předkládat nápady. Zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (společné či podstatné znaky, podoba x rozdíl, vlastnosti předmětů či jevů, jejich vzájemné souvislosti).
Sebepojetí, city, vůle - Být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem.
Dítě a ten druhý
Chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, dospělými, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i druhé).
Dítě a společnost
Uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu a bezpečí druhých, odmítat společensky nežádoucí chování.
Vyjadřovat se pomocí hudby a hudebně pohybových činností.
Dítě a svět
Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, využitelné pro další učení a životní praxi.
Vzdělávací činnosti:
„Vítání jara“
oslava Dne vody (22. 3.) – „Otevírání studánky“
oslava Mezinárodního dne divadla (27. 3.)
pozorování ve volné přírodě, ztvárnění prožitků (výtvarné, hudební,...)
návštěva vesnické knihovny – měsíc knihy
oslava Mezinárodního dne knihy (2. 4.)
námětové a didaktické hry („Na knihaře“,...), práce s encyklopediemi a knihami o přírodě
„Jarní tajemství“ - školní akce
opakování znalostí a vědomostí před zápisem do ZŠ
Jarní probuzení
Vzdělávací záměr:
Naučit děti přirozenou formou poznávat další druhy zvířat – domácí, volně žijící; jejich rodinu.
Naučit děti koho a co najdou na zemi a pod zemí (další druhy – brouci, ještěrky,...).
Učit děti základním vlivům člověka na životní prostředí.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví. Zachovávat správné držení těla. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – Sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech. Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity ve vhodně zformulovaných větách.
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) - Nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným. Vnímat, že je zajímavé se dozvídat nové věci, využívat zkušeností k učení. Chápat prostorové pojmy, orientovat se v prostoru i rovině.
Sebepojetí, city, vůle – Vyjádřit svůj souhlas či nesouhlas, odmítnout se podílet na nedovolených či zakázaných činnostech,... Být citliví ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem.
Dítě a ten druhý
Porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad. Přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou.
Dítě a společnost
Vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat, hodnotit svoje zážitky. Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých technik a dovedností.
Dítě a svět
Porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (že se vše kolem mění a vyvíjí), že se změnami v životě je třeba počítat.
Vzdělávací činnosti:
oslava Mezinárodního dne ptactva (1. 4.)
návštěva statku
vycházky do přírody
práce s literaturou, komunitní kruhy
úklid okolo MŠ
oslava velikonoc
oslava Dne Země (21. 4.)
CO UŽ UMÍME
Letem světem
Vzdělávací záměr:
Seznamovat děti s další planetou naší soustavy – sluncem a s jeho vlivem na naši Zem.
Vytvářet u dětí povědomí o naší planetě.
Dovést děti k poznání, že svým chováním a jednáním si lidé naší Země tvoří svoje prostředí a nepřímo se tak podílejí na vlivu na své zdraví.
Posilování a podporování lásky k nejbližším.
Seznamovat děti s různými druhy dopravy, uvědomovat si její vliv na přírodní prostředí, na zvířata, kteří „žijí s námi“.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Umět zacházet s běžnými pracovními pomůckami, drobnými nástroji, hudebními nástroji. Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč – Umět správně vyslovovat, ovládat tempo, dech, i intonaci. Umět pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno.
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) - Naučit se nazpaměť krátké texty, úmyslně si zapamatovat a vybavit.
Sebepojetí, city, vůle – Přijímat pozitivní ocenění (popř. i neúspěch), učit se hodnotit svoje pokroky. Těšit se z hezkých a příjemných zážitků.
Dítě a ten druhý
Chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (vypadá jinak, chová se jinak,...)
Dítě a společnost
Pochopit, že každý má ve společenství svou roli, podle které je třeba se chovat (rodina, třída, herní skupina,...). Chovat se k druhým zdvořile, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce.
Dítě a svět
Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka. Rozlišovat aktivity, které okolnímu prostředí prospívá a které mu škodí (umět na ně upozornit).
Vzdělávací činnosti:
oslava Dne slunce (3. 5.)
oslava Mezinárodního dne rodiny (15. 5.)
oslava svátku matek (druhá květnová neděle) práce s knihami
vycházky do přírody, pozorování
pokusy, pozorování
práce s encyklopediemi
pozorování dopravy ve městě (nádraží, křižovatka)
Šalamounova pírka
Vzdělávací záměr:
Učit děti poznávat další národy, jiné země a jejich kulturu, rozmanitost a různorodost lidí.
Učit děti poznávat další období v roce, rostliny v tomto období (sílu a užitek bylin).
Naučit děti schopnosti zhodnotit svoji práci (celoroční).
Upozorňovat děti a naučit je vnímat nebezpečí, která je mohou potkat při hrách, o prázdninách, kdykoli a kdekoli.
Očekávané výstupy:
Dítě a jeho tělo
Mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví. Zvládat zdravotně preventivní návyky (postarat se o sebe a své věci, v letním období přijímat více tekutin, před pobytem na slunci se chránit ochrannými krémy,...).
Dítě a psychika
Jazyk a řeč – Umět sledovat očima zleva doprava. Umět porozumět slyšenému, umět formulovat otázky, hodnotit, slovně reagovat, popsat situaci.
Poznávací schopnosti a myšlenkové operace*) – Umět přemýšlet a vést jednoduché úvahy. Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti. Umět řešit problémy, předkládat nápady.
Sebepojetí, city, vůle – Umět prožívat radost ze zvládnutého, poznaného. Uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je.
Dítě a ten druhý
Umět přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem. Umět se bránit projevům násilí, ponižování a ubližování.
Dítě a společnost
Pochopit, že každý má své společenství (jiné národy), ale že všichni tvoříme jednotu (lidé na celé Zemi), která může naše prostředí chránit, či poškozovat. Uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat neočekávaně, proti pravidlům a tak ohrožovat bezpečí druhých; umět odmítat toto chování.
Dítě a svět
Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (chránit přírodu a tvory v ní, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí,…).
Vzdělávací činnosti:
oslava Dne dětí (1. 6.)
oslava Světového dne životního prostředí (5. 6.)
rozloučení s předškoláky
toulky letní přírodou
projekt podporující zdraví
bezpečnostní pohádky a písničky
„Letní tajemství“ - školní akce
.
ČERVENEC, SRPEN:
Opakování poznaného (opakujeme vše, co se nám líbilo).
6.Evaluace
Cílem evaluace je ověřovat a zlepšovat kvalitu veškeré činnosti včetně podmínek školy.
Hodnotíme:
ve vztahu k dítěti
ve vztahu k pedagogům
ve vtahu k provozním pracovníkům
ve vztahu k sobě
ve vztahu k vzdělávacímu procesu
Metody hodnocení a evaluace:
pozorování, opakované pozorování
rozhovor s dítětem, rozhovor s rodiči, konzultace s odborníky (diskuze)
rozbor herních aktivit dítěte
rozbor procesů učení
rozbor jazykových projevů
rozbor, analýza prací
rozbor chování a jednání ve skupině, vztahy, postavení dítěte ve skupině
analýza vlastní pedagogické práce
hospitace, rozbor závěrů hospitace
analýza třídní i školní dokumentace
Prostředky evaluace:
sledování a vyhodnocování funkčnosti ŠVP
průběžné pozorování a vyhodnocování ŠVP vzhledem k požadavkům RVP
průběžné sledování a hodnocení podmínek (materiálních, hygienických, personálních, podmínek vhodné psychohygieny, organizace a provozu školy a podmínek k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí (zápisy do knihy závad, do zprávy BOZP, do hospitačních zápisů)
sledování a hodnocení kvality práce provozních zaměstnanců
sledování a hodnocení kvality práce pedagogických pracovníků = kontrolní a hospitační činnost
Technika evaluace:
Hodnocení ve vtahu k dítěti
je připraven přehled o rozvoji dítěte, ve kterých zaznamenáváme jeho celkový vývoj fyzický i duševní, průběžně sledujeme učební pokroky každého dítěte
Každému dítěti zakládáme portfolio s názvem „Moje první knížka“.
Hodnocení ve vtahu k pedagogům
uskutečňuje se formou hospitací (hodnotíme vzdělávací program a nabídku, kreativitu učitelky, schopnost respektovat individualitu a potřeby dítěte), sebevzdělávání učitelek
Hodnocení ve vtahu k provozním zaměstnancům
všímat si plnění pracovních úkolů stanovených jejich pracovní náplní
sledovat jednání s dětmi při denním styku a jejich napomáhání při plnění cílů vzdělávacího programu
Hodnocení ve vtahu k sobě
sebevzdělávat se studiem odborných publikací, navštěvovat semináře dle aktuální nabídky a současných vzdělávacích trendů, zpětné promítnutí poznatků do každodenní práce
Hodnocení ve vtahu k vzdělávacímu procesu
provádíme hodnocení vždy ukončeného integrovaného bloku, na základě těchto hodnocení pokračujeme v další činnosti ve vzdělávání, popř. stanovujeme další postupy a doporučení
7.Závěr
Veškeré snažení všech zaměstnanců naší školy směruje k tomu, aby zde dítě bylo maximálně šťastné a spokojené. Velkou péči věnujeme spolupráci s rodiči a jejich informovanosti – pravidelně zařazujeme články do časopisu Žďárecký zpravodaj.
Při tvorbě tohoto programu jsme vycházeli z analýzy podmínek školy, evaluace minulého ŠVP a výsledků školy.
Zaměříme se na zkvalitnění podmínek vzdělávání.
Na model vzdělávací nabídky nastavený tak, aby umožnil větší volnost a pružnost vybíraných témat.
Na realizaci výchovných postupů a pedagogického stylu prožitkovým způsobem.
Náš ŠVP je otevřený dokument umožňující další rozvoj školy, zkvalitnění vzdělávací nabídky a je přístupný podnětům a nápadům rodičovské veřejnosti.
Přílohy
Aktualizace TVP
Třídní vzdělávací program šk. rok 2019/20 – „Rok s moudrou sovou Šalamounem“
Údaje o třídě : počet zapsaných 26 dětí / 11 chlapců, 15 dívek
předškolní věk 8 dětí
odklad šk. docházky 0 dětí
logopedická péče 6 dětí
mladší než 3 roky 5 dětí