Základní škola a Mateřská škola Žďárky, okres Náchod 549 37 Žďárky 137
Vnitřní řád školní jídelny a školní výdejny
- směrnice č. 8
Obecná ustanovení
1. Škola poskytuje prostřednictvím své školní jídelny:
1.1. Školní stravování žákům a dětem školy,
1.2. Závodní stravování vlastním zaměstnancům organizace,
1.3. Stravování cizím strávníkům v rámci doplňkové činnosti.
2. Stravování je poskytováno v souladu se:
2.1. Zákonem číslo 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
2.2. Vyhláškou číslo 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů,
2.3. Vyhláškou číslo 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování …, ve znění pozdějších předpisů,
2.4. platnými hygienickými předpisy.
3. Právo žáka a dítěte na odběr jídla
3.1. Žák základní školy má právo denně odebrat oběd.
3.2. Dítě v mateřské škole má právo denně odebrat oběd, jedno předcházející a jedno navazující doplňkové jídlo včetně tekutin v rámci dodržení pitného režimu.
4. Finanční normativy pro věkové skupiny strávníků a druhy stravy
4.1. Strávníci MŠ do 6 let
Přesnídávka 9,- Kč, oběd 21,- Kč, svačina 7,- Kč Nápoje 3,- Kč Celkem 40,- Kč
4.2. Strávníci MŠ 7 – 10 let
Přesnídávka 9,- Kč, oběd 24,- Kč, svačina 7,- Kč Nápoje 3,- Kč Celkem 43,- Kč
4.3. Strávníci ZŠ 7 -10 let
Oběd 25,- Kč
4.4. Strávníci 11 – 14 let
Oběd 28,- Kč
4.5. Cizí strávníci
Oběd 65,- Kč (potraviny 30,- Kč, mzdová režie 13,- Kč, provozní náklady 22,- Kč)
4.6. Zaměstnanci
Oběd 65,- Kč (potraviny 30,- Kč – příspěvek FKSP 9,- Kč, mzdová režie 13,- Kč, provozní náklady 22,- Kč)
5. Čas výdeje jídel
5.1. Výdej jídel do jídlonosičů 11.15 – 11.30
5.2. Výdej jídel pro MŠ 11.30 – 11.45
5.3. Výdej jídel pro ZŠ 11.45 – 13.00
6. Odběr jídla
6.1. První je proveden odběr jídla do jídlonosičů. Strávníci si přinesou jídlonosič ke vstupním dveřím do ŠJ. Vydávající kuchařka na určené ploše (pojízdný vozík) vydá strávníkovi jídlo do jídlonosiče. Strávník si jídlo odnese ke spotřebě domů. Cizí strávník stojí na chodbě před kuchyní, nevstupuje do žádného jiného prostoru školy.
6.2. Výdej jídla pro MŠ je proveden do přepravních nádob, pomocná pracovnice školní jídelny jej převeze do MŠ. Zde vydává stravu dětem ve školní výdejně MŠ. Polévku nalévá dětem u stolečku. Po polévce jsou talíře složeny na sebe, pracovnice je odnese do výdejny. Druhé jídlo si děti samy odebírají u výdejového stolku ve výdejně a odnesou si ho na své místo. Po dojedení odnesou nádobí k odkladovému stolku ve školní výdejně.
6.3. Výdej jídla pro žáky základní školy je prováděn u výdejového okénka ve školní jídelně. Polévka je žákům nalévána dohlížejícím pedagogem z polévkové mísy, druhé jídlo žáci odebírají u výdejového okénka ve školní jídelně. Použité nádobí žáci odkládají u odkladového okénka. Střídání žáků ve školní jídelně probíhá podle ukončení vyučování v 11. 45 a ve 12. 40.
7. Odnášení školních jídel mimo školní jídelnu
7.1. Mimo školní jídelnu odnášejí jídlo k domácí stravě cizí strávníci v jídlonosiči.
7.2. Jídlo pro MŠ se odváží na vozíku v přepravních nádobách do výdejny budovy MŠ. Vydané jídlo je určeno ke konzumaci v jídelně, strávníci jej neodnášejí z místnosti.
7.3. Žákům a zaměstnancům školy je vydáván kompletní oběd včetně masa a příloh. Žáci nesmí být nuceni ke konzumaci celého vydaného jídla a vraceni k dojídání. Vydané jídlo je určeno ke konzumaci v jídelně, strávníci jej neodnášejí z místnosti.
8. Dohled nad žáky
8.1. Dohled ve školní jídelně zajišťují pedagogičtí pracovníci školy, kteří přicházejí se žáky do jídelny. Rozvrh dohledů je vyvěšen ve školní kuchyni a na chodbě v 1. poschodí budovy ZŠ.
8.2. Pracovníci, kteří vykonávají dohled nad žáky, vydávají pokyny k zajištění kázně žáků, hygienických a kulturních stravovacích návyků.
a) Sledují reakce strávníků na množství a kvalitu jídla (teplota, chuť, vzhled, množství soli a koření),
b) zamezují vstupu rodičů žáků do jídelny,
c) regulují osvětlení a větrání,
d) sledují odevzdávání nádobí strávníky – odkládají zvlášť příbory a talíře. Seškrabávání zbytků jídel apod. provádí personál stravovacího zařízení,
e) poslední dohled po skončení provozu zavírá okna, vypíná osvětlení.
8.3. Stejná pravidla v bodu 8.2. platí i pro školní jídelnu MŠ.
Dohlížející pracovnice pomáhají v případě potřeby dětem s krájením jídla a s krmením.
9. Způsob přihlašování a odhlašování stravy
9.1. Přihlášení strávníka ke školnímu stravování probíhá zpravidla na začátku školního roku na základě vyplněného přihlašovacího lístku.
9.2. Odhlašování obědů je stanoveno v pracovní dny na den předem do 13.30 hodin, v pondělí do 7.00 hodin.
9.3. Pokud žák/dítě onemocní, má nárok na stravu v 1. den nemoci za obvyklou cenu. Zákonní zástupci si mohou vyzvednout oběd do jídlonosiče do 13.00. Na další den nemoci jsou zákonní zástupci povinni žáka/dítě odhlásit ze stravování. Pokud nedojde 1. den nemoci dítěte nebo žáka k odebrání oběda, oběd propadá a finanční hotovost za něj se nevrací.
9.4. Druhý a další den nemoci je žákovi/dítěti účtována strava v plné výši, tj. 65,- Kč.
9.5. Po nemoci nahlásí zákonní zástupci přítomnost žáka/dítěte ve školní jídelně den předem.
10. Výše úhrady, způsob úhrady stravování
10.1. Každý první pracovní den v měsíci strávník obdrží lístek s částkou platby na daný měsíc. Platbu provede strávník hned následující den, nejpozději však třetí den od vydání lístku. Stravné za žáky ZŠ a MŠ se platí 1. – 3. den daného měsíce zálohově na daný měsíc.
10.2. Stravné za žáky ZŠ se platí vedoucí ŠJ v budově ZŠ.
10.3. Stravné za děti v MŠ se platí vedoucí učitelce nebo učitelce v budově MŠ.
10.4. Stravné za cizí strávníky se platí v budově školy vedoucí ŠJ.
10.5. Pokud nebude stravné na daný měsíc zaplaceno zálohově do tří dnů, tak, jak je uvedeno v bodě 10.1., nebude strávníkovi vydána další strava, dítě v MŠ učitelka již nepřijme do zařízení.
11. Zajištění úklidu
11.1. Běžný úklid během provozní doby zajišťují v jídelně ZŠ pracovnice školní kuchyně včetně stolů a podlahy znečištěných jídlem.
11.2. Mimořádný úklid ve ŠJ ZŠ a úklid po skončení provozní doby zajišťuje školnice ZŠ.
11.3. Běžný i mimořádný úklid během provozní doby zajišťuje ve školní jídelně MŠ školnice a pomocná pracovnice ve ŠJ v jedné osobě.
12. Hlášení připomínek ke stravování
12.1. Problémy a připomínky ke stravování mohou strávníci hlásit vedoucí školní jídelny, kuchařce a pedagogickým pracovníkům. Mohou je hlásit ústní i písemnou formou.
13. Hlášení hygienických nebo technických problémů
13.1. Podle povahy problému mohou strávníci hlásit technické nebo hygienické závady vedoucí školní jídelny, vedoucí učitelce MŠ nebo ředitelce školy.
14. Možnosti seznámení strávníků a rodičů s jídelním lístkem
14.1. Vedoucí stravovacího zařízení vyvěšuje jídelníček na nástěnce před školní jídelnou na období týden předem.
14.2. V mateřské škole je jídelníček vyvěšen na nástěnce v šatně, rovněž na období týden předem. Jídelníček vyvěšuje školnice MŠ.
14.3. Cizí strávníci si mohou jídelní lístek vyzvednout na období týden předem u vedoucí školního stravování.
14.4. Jídelníček je zveřejňován na každý týden na počátku týdne na www.zszdarky.cz .
15. Způsob seznámení strávníků a rodičů s tímto vnitřním řádem
15.1. Vnitřní řád je postupně předkládán rodičům a strávníkům k prostudování.
15.2. Vnitřní řád je k dispozici k prostudování u ředitelky školy a vedoucí ŠJ.
15.3. Rodiče a strávníci potvrdí podpisem na prezenční listinu, že byli seznámeni s vnitřním řádem ŠJ.
16. Spojení na pracovníka zodpovědného za školní stravování
16.1. Renata Prouzová, tel. školy 491 483 359, mobil 774 754 139
16.2. Renata Prouzová, e-mail: jidelnazdarky@seznam.cz
Ve Žďárkách, dne 2. 9. 2019
Tento provozní řád nabývá účinnosti dnem 2. 9. 2019
Vypracovala: Mgr. Milena Štelzigová, ředitelka ZŠ a MŠ Žďárky
Milena Štelzigová
ředitelka školy